تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دیده‌ بان بورس 22 اردیبهشت 99/یکی از عوامل ریزشی بازار رفع شد؟

پیش بینی بورس امروز | بار سنگین سفارشات

می متالز - در روز میانی هفته، شاخص چه روندی را طی میکند. با بحث احتمالی بازگشایی دو نماد خودرویی، چه اتفاقی در بورس می‌افتد. پاسخ به این پرسش ها را در دیده بان امروز بخوانید.
پیش بینی بورس امروز | بار سنگین سفارشات

به گزارش می متالز، نماد یکی از دو غول خودروسازی کشور روز گذشته و با وجود صف 11 میلیاردی، در حال بازگشایی، متوقف ماند و حالا امروز قرار است خساپا به مدار معاملات بازگردد. از سوی دیگر ایران خودرو نیز با ثبت افزایش سرمایه خود، حالا آماده بازگشت به بازار است و شاید امروز بازگشایی هر دو نماد انجام شود. بازگشت این دو نماد در حالی است که حاشیه‌های بازار خودرو و بحث قیمت‌گذاری بالا گرفته است و قرار است در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار دستورالعمل نهایی شورای رقابت بررسی و در نهایت قیمت‌گذاری جدید خودروها تعیین تکلیف شود.

بار سنگین سفارشات بر هسته معاملات

دیگر، اهالی بازار می‌دانند که هسته معاملات قابلیت پردازش این تعداد سفارش را در یک روز معاملاتی ندارد. خساپا دیروز حدود 11 میلیارد صف خرید داشت، خودرو هم اگر به مرحله بازگشایی برسد صف میلیاردی خواهد داشت، نمادهای بانکی، پالایشگاهی، فلزات اساسی و دیگر نمادهای خودرویی هم این روزها صف چند صد میلیونی دارند که انجام معاملات همه این نمادها بار زیادی به سامانه‌های معاملاتی وارد می‌کند. انجام معاملات عرضه اولیه‌ها در ساعاتی خارج از زمان عادی بازار نیز به همین دلیل است.

برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند اگر نمادهای خساپا و خودرو بعد از زمان عادی بازار بازگشایی شود، هم جریان معاملات عادی دیگر سهام را به هم نمی‌ریزد و هم هسته معاملات نفس راحتی می‌کشد.

بازارهای جهانی همچنان رو به صعود

بازگشایی بازارهای جهانی با رشد قیمت فلزات پایه همراه است. با شروع معاملات در بازار جهانی، مس، آلومینیوم، پالادیوم، روی و پلاتینیوم بین نیم تا یک درصد رشد داشته‌اند. بهای جهانی طلا که هفته گذشته فراتر از 1730 دلار رفته بود، اکنون در حدود 1710 دلار در هر اونس معامله می‌شود. نفت برنت نیز بالای 30 دلار در هر بشکه تثبیت شده است. با بهبود شرایط نسبی در بازارهای جهانی، انتظار می‌رود در روز جاری همچنان وضعیت گروه فلزات اساسی، معدنی‌ها و پترو پالایشگاهی‌ها مثبت باشد.

فروش سهام عدالت فقط تا 20 درصد

یکی از دغدغه‌هایی که در بورس وجود داشت، آزادسازی سهام عدالت و امکان افزایش عرضه‌ سهام در بازار بود. به عبارتی اگر قرار بود بود امکان فروش سهام عدالت برای همه دارندگان آن مهیا شود، این احتمال وجود داشت که درصد بالایی از آن‌ها بخواهند سهام خود را بلافاصله بعد از آزادسازی نقد کنند و در نتیجه فشار فروش در بازار به صورت ناگهانی افزایش می‌یافت.

اما آنطور که رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده است دارندگان سهام عدالت ظرف شش ماه آینده می‌توانند تا ۲۰ درصد سهام خود را بفروشند. این تصمیم به خاطر حفظ ارزش سهام عدالت و همچنین توانایی کشش بازار گرفته شده است. در نتیجه یکی از فاکتورهایی که برای ریزش سنگین بازار در آینده نزدیک در نظر گرفته شده بود، فعلا برطرف شده است.

عناوین برگزیده